De Lodewijkveste is gebouwd in 1975, in een rustig stukje van Apeldoorn wat een lange historie heeft.
De naamgever van de Koning Lodewijklaan en de Lodewijkveste, koning Lodewijk Napoleon, was een broer van Napoleon Bonaparte en vanaf 1806 koning van Holland. Hij kwam in de ogen van zijn broer iets te veel op voor de belangen van het Hollandse volk, zodat hij in 1810 weer uit zijn functie ontheven werd. Hij was gehuwd met Hortense de Beauharnais.
Ooit maakte het gedeelte van de Koning Lodewijklaan tussen Badhuisweg en de Naald deel uit van de oprijlaan naar Paleis het Loo. Toen Apeldoorn aan het eind van de 19e eeuw bouwruimte nodig had, werd de grond tussen Badhuisweg en de Naald ter beschikking gesteld, op voorwaarde dat oud-Indiëgangers voorrang kregen bij het verkrijgen van een stukje grond.
In 1876 werd de Koningsspoorlijn van station Apeldoorn naar Paleis het Loo aangelegd; deze liep over de Beatrixlaan en de Koning Lodewijklaan. Eind 19e eeuw werd de lijn doorgetrokken naar Zwolle, en reden er lokaaltreinen Zwolle – Apeldoorn – Dieren – Arnhem en v.v.
Stel je dat nu eens voor, stoomtreinen over de hondenuitlaatstrook tussen Lodewijkveste en Berkenhove! Bij de Loohof, net voor de Naald, was een laad- en losperron waar hoofdzakelijk hout uit het Kroondomein werd geladen.
Onderstaand filmpje uit 1941 geeft een mooi sfeerbeeld! (bron: YouTube)
In 1948 is het passagiersvervoer en in 1972 het goederenvervoer over het Koningslijntje gestaakt. Op de foto’s hiernaast en hierboven krijg je een goed beeld van hoe de omgeving van de Lodewijkveste er in de zestiger jaren uitzag.
In 1976 / 1977 is het spoor opgebroken; het enige wat er nog aan herinnert zijn de twee baanwachtershuisjes 1a en 1b, op de hoek Asselsestraat – Beatrixlaan en de hoek Soerenseweg – Koning Lodewijklaan.
De Lodewijkveste is in 1975 gebouwd op initiatief van Bouwbedrijf Kats uit Leeuwarden, een bedrijf wat zich bezighield met de bouw van luxe flats, appartementen en winkelcentra in het hele land.
Het idee was om een gunstig gelegen appartementengebouw te plaatsen, bedoeld voor mensen die ‘kleiner wilden gaan wonen’ maar wel in een aangenaam gebouw en in een idem dito omgeving. In die jaren stonden flatgebouwen dikwijls samengegroept in minder aantrekkelijke nieuwbouwwijken. De bouw van luxe koopappartementen was in die jaren nog iets bijzonders.